WAT ZEGT EEN STAPEL SUIKERKLONTJES OVER ONZE TANENDE SPORT..?

Ik had eens een pittige discussie met een vakgenoot over een gezamenlijke klant, want hij stond op het punt om biezen te pakken. En ik mocht als een soort van reddende beroepsengel der organisatiekunde, daarna mijn vleugels uitslaan bij diezelfde klant.
Hij, mijn vakgenoot, die wist me wel te vertellen, dat ook ik daar niet zou kunnen slagen, want de directie was verre van capabel. En om mij dit meer dan duidelijk te maken, vertelde hij me inderdaad een loepzuivere waarheid..! Die hij als volgt heel helder omschreef:
Je neemt een stapel suikerklontjes. En die verhoog je door er steeds 1-tje bovenop te willen leggen… En dan zul je zien en beleven, dat op een goed moment die hele stapel met suikerklontjes als de toren van Babel ineen stort.
Want merkte hij puntgaaf op: je kunt jezelf nog zover omhoog willen werken, maar op een zeker moment ga je hier te ver in..!
Snap je me..? Zei hij met een flinke grijns op zijn smoelface
Maar kijk, ik heb alles bij mekaar zeer veel jaren bij deze zeer rijke organisatie mogen aanblijven als hun adviseur, maar ook voor mij kwam er een dag dat het allerlaatste suikerklontje…er 1 teveel bleek.
En zo beste duivensportvrienden, zo is het ook met onze mooie duivensport gegaan, want onder leiding van de NPO, zijn wij na vele jaren van schijnbaar succesvol stapelen (naar zoiets van bijna 55.000 vliegende leden..?) Dus vergeten dat het altijd aankomt op het onderste suikerklontje, die moet uiteindelijk altijd exact gebruikt worden als een zeker grondpatroon. Waar je om de paar jaar iets aan moet willen toevoegen of veranderen..! Want anders blijf je de onderste suikerklont alsmaar herhalen, totdat de stapel topzwaar is geworden. Met als gevolg dat de bovenste klontje de rest eronder instabiel maakt.
Ik zal hier niemand iets nieuws hebben verteld, maar toch is het belangrijk om ook vandaag en morgen nog in te willen zien. Dat we opnieuw een stapeltje met suikerklontjes moeten gaan opbouwen. Met als onderste klontje een schone duivensport… Dus, bijvoorbeeld schoon van excessief gebruik van medicijnen, want een moderne en eigentijdse duivensport, die kan het zich gewoonweg niet langer meer permitteren om wekelijks zoveel zakjes, pillen, ampullen + injectienaalden er doorheen te jagen..!

Rob van Hove